بسیاری از دانشجویان و اساتید و پژوهشگران برای دسترسی به برخی سایت‌های علمی به این مشکل برمی‌خورند که آن سایت، کاربران ایرانی را تحریم کرده است و به درخواست‌هایی که با IP ایرانی می‌آید پاسخ نمی دهند. به طور مثال در گوگل یا برخی سایت‌ها با خطای 403 بروخورد می‌کنند.

خطای دسترسی گوگل

برخی کاربران برای رفع این مشکل از فیلترشکن یا وی‌.پی.ان استفاده می‌کنند. اما این راهکارها مخاطراتی دارد که باید از آن آگاه باشیم. مسائلی همچون کاهش سرعت دسترسی به اینترنت، ارسال کل داده‌های کاربر به سرور خارجی و ناشناس، افزایش هزینه‌ به دلیل محاسبه‌ی ترافیک با تعرفه‌ی خارجی و ...

برای رفع این مشکل، شرکت بنیان سرویسی با نام «شکن» ارائه کرده است. این سرویس بر خلاف فیلترشکن‌ها، فقط بخش تحریمی اینترنت را تحت پوشش قرار می‌دهد و ترافیک غیرتحریمی مسیر عادی خود را طی می‌کند. همچنین سایت‌های فیلترشده نیز همچنان غیرقابل دسترس باقی می‌مانند و مشکلاتی مثل نمایش تبلیغات (بعضاً غیراخلاقی) نیز رفع می‌شود.

این سرویس از طریق تغییر DNS فعال می‌شود. من سعی کردم در این یادداشت، چند راهنمای شکن برای استفاده در سیستم‌عامل‌های مختلف آماده کنم و در اختیار شما قرار دهم.

امیدوارم مورد استفاده شما قرار بگیرد.

⇩ تنظیمات شکن برای ویندوز (windows 10)

⇩ تنظیمات شکن برای مک (MacOS)

⇩ تنظیمات شکن برای آیفون (ios)

⇩ تنظیمات شکن برای لینوکس (Linux)